Jak zapobiegać depresji i co robić, gdy się pojawi?

Automatycznie zapisany szkic

Zaburzenia nastroju, takie jak depresja są bardzo przykre, dlatego lepiej byłoby ich unikać. Na szczęście, istnieją pewne sposoby, dzięki którym można zminimalizować ryzyko wystąpienia depresji. Wystarczy stosować się do kilku ważnych zasad. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach uniknięcie tego zaburzenia nastroju nie jest możliwe. Wskazana jest wówczas konsultacja ze specjalistą.

Zadbaj o regulację emocji

Jeżeli zależy nam na redukcji ryzyka wystąpienia zaburzeń nastroju, musimy zadbać o regulację swoich emocji. Regulacja emocji to jednak pojęcie, które dla wielu osób brzmi dość enigmatycznie. Najprościej mówiąc jest to jednak dbanie o swój komfort psychiczny. Jeżeli coś złego się wydarzyło, powinniśmy zatroszczyć się o swoje samopoczucie. Nie ma sensu ciągłe rozmyślanie o negatywnych zdarzeniach i problemach. Nie sposób nie zauważyć, że każdy z nas powinien również zwrócić uwagę na czas, który poświęca samemu sobie. Czy jest go wystarczająco dużo? Jeżeli nie, pamiętajmy o konieczności zwiększenia ilości czasu dla samych siebie. Wskazane będzie znalezienie jakiejś formy rozrywki. Może to być naprawdę różnego rodzaju aktywność. Niektórzy mogą zainteresować się oglądaniem filmów i seriali, ale innym może przypaść do gustu na przykład czytanie kryminałów. Nie sposób zaprzeczyć temu, że korzystny wpływ na nasze samopoczucie psychiczne ma również odpowiednia dawka aktywności fizycznej. Uprawianie sportu może przyczynić się do zwiększonej produkcji endorfin.

Pamiętaj o zdrowej diecie i higienie snu

Jeżeli zależy nam na dobrym samopoczuciu psychicznym, powinniśmy zatroszczyć się o odpowiednią dietę i higienę snu. Jeśli chodzi o dietę, powinna być dobrze skomponowana. Wskazane jest spożywanie dużej ilości świeżych warzyw oraz owoców. Oczywiście swoją uwagę warto zwracać także na warzywa i owoce mrożone, zwłaszcza poza sezonem. Nie sposób nie zauważyć, że istotną rolę odgrywa również nawodnienie organizmu. Wskazane będzie więc popijanie odpowiedniej ilości wody, najlepiej niegazowanej. Nie sposób nie zauważyć, że pomocna może okazać się także higiena snu. Jeżeli chodzi o sen, powinniśmy zapewnić sobie przynajmniej siedem godzin nieprzerwanego snu dziennie. Bez tego niemożliwy będzie dobry wypoczynek. Jeżeli jednak zatroszczymy się o właściwą dietę i higienę snu, znacząco zredukujemy ryzyko pojawienia się depresji.

Przyjrzyj się niepokojącym objawom i nie bój się prosić o pomoc

Jeżeli podejrzewamy u siebie depresję, powinniśmy poszukiwać pomocy i to jak najszybciej. Bez tego choroba będzie się rozwijać. Jakie są zaś objawy depresji? Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wiele zależy bowiem od indywidualnego przypadku. Jeżeli borykamy się z depresją, prawdopodobnie będziemy doświadczać smutku i przygnębienia przez okres dłuższy niż dwa tygodnie. U niektórych mogą pojawić się także myśli o charakterze rezygnacyjnym czy samobójczym. Pojawienie się myśli samobójczych jest bezwzględnym sygnałem przemawiającym za tym, że powinniśmy poszukać pomocy. Do kogo należy się zaś udać? Najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u psychologa, który jest jednocześnie psychoterapeutą. Warto także odwiedzić psychiatrę. Czasami wystarczy leczenie farmakologiczne, a czasami konieczna może okazać się zarówno farmakoterapia, jak i psychoterapia. Wiele osób decyduje się jednak tylko na psychoterapię. Takie rozwiązanie również może okazać się korzystne. Nie należy więc zwlekać, jeżeli dostrzeżemy jakiekolwiek niepokojące objawy mogące świadczyć o rozwoju depresji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.