Dieta sirtfood

Dieta sirtfood

Spis treści

  1. Czym jest i na czym polega dieta sirtfood?
  2. Dlaczego dieta sirtfood jest korzystna dla organizmu?
  3. Komu najbardziej przyda się dieta sirtfood?
  4. Jak stosować dietę sirtfood?
  5. Przykładowe przepisy na koktajle sirtfood
  6. Czy warto stosować dietę sirtfood?
  7. Podsumowanie

Od kilkunastu lat w społeczeństwie stale wzrasta świadomość tego, jak istotny wpływ na nasze zdrowie ma właściwy sposób odżywiania się; niczym grzyby po deszczu powstają kolejne, coraz bardziej specyficzne diety, szeroko reklamowane jako cudowne sposoby na zachowanie organizmu w doskonałej kondycji. W poniższym artykule poświęcimy uwagę jednej z takich diet – powszechnie znanej jako dieta sirtfood – i zastanowimy się nad tym, czy może przynieść ona rzeczywiste efekty oraz czy warto rozważyć stosowanie jej w codziennym życiu.

Czym jest i na czym polega dieta sirtfood?

Nazwa tej diety może brzmieć nieco zagadkowo dla osób, które wcześniej nie miały z nią styczności – słowo “sirtfood” wzięło się od cząstki “sirt”, oznaczającej sirtuiny; są to dobroczynne białka, które pełnią szereg pożytecznych funkcji w organiźmie. Do ich najważniejszych zadań należy regulowanie metabolizmu, kontrola stanów zapalnych oraz regulacja przebiegu procesów starzenia się. Stosowanie diety sirtfood ma na celu zwiększenie ilości tych białek w organizmie, docelowo przyspieszając tym samym redukcję tkanki tłuszczowej i spowolnienie starzenia się organizmu.

Istnieje szereg produktów, których regularne spożywanie aktywuje w ciele produkcję sirtuin; to na nich w sporej mierze bazowana jest dieta sirtfood. Do takich produktów należą między innymi zielona herbata, czerwona cebula, soja, truskawki, kasza gryczana, kurkuma czy orzechy włoskie – zawierają one substancje takie jak m.in. kwasy tłuszczowe omega-3, polifenole i leucynę, które wspomagają szybszą syntezę sirtuin. Dieta sirtfood nie wiąże się z prawie żadnymi większymi ograniczeniami; jedynie zachęca, by zmienić schemat spożywania przez siebie posiłków oraz włączyć do diety większą ilość konkretnych produktów. Oczywiście, zaleca się, by w trakcie jej stosowania znacznie ograniczyć lub wręcz wyeliminować najbardziej niezdrowe produkty żywieniowe, czyli wszelkiego rodzaju fast foody, słodycze i słone przekąski; jest to jednak ogólna zasada zdrowego odżywiania się.

Dlaczego dieta sirtfood jest korzystna dla organizmu?

Jak zostało wspomniane w poprzednim paragrafie, stosowanie diety sirtfood skutkuje wzmożonym wytwarzaniem przez organizm przeciwzapalnych białek, to znaczy sirtuin. Ich zwiększona ilość w ciele przynosi wiele namacalnych korzyści – a do tych należy przede wszyskim szybkie zmniejszenie masy ciała bez żadnych pobocznych konsekwencji i wolniejsze starzenie się organizmu. Efekty są odczuwalne już po pierwszym tygodniu stosowania diety sirtfood; średni spadek masy ciała po pierwszym tygodniu wynosi aż 3,2 kilograma. Warto przy tym wspomnieć, że w odróżnieniu od innych diet odchudzających, dieta sirtfood nie powoduje najczęściej spotykanych skutków ubocznych, czyli między innymi przykrych spadków energii i nastroju; nie stwierdzono również, by powodowała tzw. efekt jojo.

Komu najbardziej przyda się dieta sirtfood?

Dieta sirtfood jest zalecana każdemu, kto w niezbyt restrykcyjny i szybki sposób chciałby pozbyć się dodatkowych kilogramów; jest bardzo skuteczna w redukcji nadwagi i otyłości. Istnieje jednak szereg przeciwwskazań, które należy wziąć pod uwagę zanim podejmie się decyzję o stosowaniu tej diety – przede wszystkim powinny unikać jej osoby o bardzo niskiej masie ciała, ze względu na zbyt niską wartość energetyczną diety w pierwszej fazie jej stosowania. Nie powinna być również stosowana u dzieci. Oprócz tego nie powinno się jej stosować w trakcie ciąży oraz karmienia dziecka piersią. Warto również skonsultować się w tej sprawie z lekarzem, jeżeli cierpimy na jakąkolwiek chorobę przewlekłą.

Jak stosować dietę sirtfood?

Istnieje kilka podstawowych zasad, na których opiera się dieta sirtfood. Przebieg diety sirtfood dzieli się na dwie fazy, z czego każda z nich składa się z dwóch etapów. Przebiegają one w następujący sposób:

Faza pierwsza – etap pierwszy

Trwa przez pierwsze trzy dni stosowania diety sirtfood. W trakcie tego etapu dieta jest najbardziej restrykcyjna; można wówczas spożywać maksymalnie 1000 kalorii dziennie, na które składają się trzy koktajle sirtuinowe (czyli koktajle wykonane ze składników bogatych w składniki aktywujące syntezę sirtuin; w dalszej części artykułu zostaną podane przykładowe przepisy na takie koltajle) i jeden dowolny posiłek stały (skomponowany tak, by wraz z koktajlami nie przekroczyć kaloryczności 1000 kalorii). Zaleca się, by koktajle pić w równych odstępach czasu, najlepiej rano, po południu i wieczorem. Posiłek stały można zjeść o dowolnej porze, jednak nie należy jeść go później niż trzy godziny przed położeniem się spać.

Faza pierwsza – etap drugi

Następny etap diety sirtfood jest już nieco mniej restrykcyjny, jednak należy w dalszym ciągu sumiennie przestrzegać jego wszystkich założeń by osiągnąć oczekiwany efekt. Drugi etap trwa cztery pełne dni. W jego trakcie całkowita ilość spożywanych dziennie kalorii nie powinna przekraczać 1500 kalorii – a na nie powinna składać się dzienna dieta składająca się z dwóch koktajli sirtuinowych oraz dwóch stałych posiłków. Podobnie jak w przypadku etapu pierwszego, warto pilnować tego, by posiłki spożywane były regularnie, w równych odstępach od siebie. Osoby, które stosowały tę dietę donoszą, że pod koniec tego etapu następował widoczny spadek wagi – najczęściej było to około 3 kilogramów względem wagi przed rozpoczęciem stosowania diety.

Faza druga – etap pierwszy

Faza druga diety sirtfood daje dużo większą swobodę w doborze posiłków niż ta stosowana przez poprzedni tydzień. Ten etap diety sirtfood powinien trwać 14 dni. W trakcie tego etapu powinno się spożywać dziennie trzy posiłki stałe i jeden koktajl sirtuinowy – opcjonalnie można również wprowadzić jedną lub dwie dodatkowe przekąski (najlepiej takie bazujące na produktach wzmagających syntezę sirtuin). Na tym etapie znika już ograniczenie kalorii, które można spożywać każdego dnia; ilość spożywanych kalorii należy dopasować indywidualnie do swojej osoby, biorąc pod uwagę między innymi swój wiek, płeć, wagę, wzrost i uprawianą na co dzień aktywność fizyczną.

Faza druga – etap drugi

Ta faza zaczyna się po 21 dniach od rozpoczęcia stosowania diety sirtfood. W jej trakcie znikają niemal wszystkie ograniczenia narzucane we wcześniejszych etapach – nie ma już limitów ani odnośnie ilości spożywanych kalorii, ani ilości posiłków. Oczywiście, dalej ma swoje zasady; w jej trakcie zaleca się, by pić jeden dziennie koktajl sirtfoodowy oraz w dalszym ciągu uwzględniać w swojej diecie zwiększone ilośći produktów zwiększających produkcję sirtuin. Ten etap może trwać tak długo, na ile ma się na to ochotę; jednak ze względu na spore korzyści dla ciała, lepsze samopoczucie i niewielką restrykcyjność, większość osób które zaczęły stosować dietę sirtfood korzystają z niej w dalszym ciągu.

sirtfood

Przykładowe przepisy na koktajle sirtfood

Kluczowym elementem diety sirtfood są spożywane codziennie koktajle sirtfoodowe, zawierające składniki dobroczynnie wpływające na wytwarzanie w ciele sirtuin – z czego przykładowo może składać się taki koktajl i jakie dodatkowe korzyści może przynieść organizmowi?

Zielony sok sirtfood/koktajl SIRT

Jest to najbardziej popularny koktajl stosowany w trakcie diety sirtfood, zalecany przez autorów tej diety. W jego skład wchodzą:

  • 75 gram jarmużu
  • 30 gram rukoli
  • 150 gram selera naciowego
  • pół zielonego jabłka
  • parę plasterków świeżego imbiru
  • garstka świeżej natki pietruszki – około 10 gram
  • sok z połowy cytryny
  • szczypta zielonej herbaty matcha

Podanych wyżej składników można oczywiście użyć w dowolnych proporcjach i ilościach dopasowanych do własnych preferencji, blendując je ze sobą w blenderze. Ten napój jest wyjątkowo orzeźwiający; nie przytłacza słodkością i znakomicie zaspokaja pragnienie, dostarczając równocześnie organizmowi ogromnej ilości witamin i minerałów. Nie zawiera przy tym wiele kalorii.

Antyoksydantowy koktajl sirtfood

Na ten koktajl składają się:

  • zielone jabłko
  • jarmuż
  • kurkuma
  • cynamon
  • szczypta chili

Wyjątkowo rozgrzewający za sprawą sporej zawartości przypraw, ten koktajl ma również doskonałe działanie przeciwzapalne. Idealny, by się odświeżyć i dodać sobie energii rano czy po południu. Wystarczy zblendować ze sobą wszystkie składniki, by szybko cieszyć się jego smakiem i licznymi prozdrowotnymi właściwościami.

Koktajl z brokułem i jarmużem

Ten koktajl jest zarówno orzeźwiający, jak i sycący – oprócz tego wspiera naturalne oczyszczanie organizmu. Składają się na niego:

  • jabłko
  • pół szklanki brokułów
  • jarmuż
  • ogórek
  • dwie łyżki soku z cytryny
  • łyżeczka młodego jęczmienia w proszku
  • szklanka wody

Prosty w wykonaniu i doskonały na każdą porę dnia, jest jednym z najlepszych przepisów na koktajle do stosowania na diecie sirtfood. Warto pamiętać o tym, że brokuły w połączeniu z jarmużem nadają napojowi specyficzny smak, który nie każdemu może przypaść do gustu; warto wziąć to pod uwagę zanim podejmie się decyzję o włączeniu tego napoju do swojej diety.

Czy warto stosować dietę sirtfood?

Dieta sirtfood to sprawdzony, bezpieczny sposób na stratę nadmiarowych kilogramów bez konieczności większych wyrzeczeń; poza pierwszą fazą diety, nie nakłada ona większych ograniczeń na osoby, które decydują się na jej stosowanie. Stąd jest ona chętnie wybierana przez osoby, które w przeszłości miały problem ze ścisłymi zaleceniami innych diet odchudzających. Dieta sirtfood jest idealnym wyborem dla każdego, komu zależy na poprawie kondycji swojego ciała i redukcji nadwagi, a jednocześnie nie jest gotowy na wprowadzenie drastycznych zmian w swoim stylu życia. Jeżeli odnajdujemy się w tym opisie, to zdecydowanie warto dać szansę diecie sirtfood – jej efekty będą widoczne niemal od razu po rozpoczęciu jej stosowania i będą stawać się coraz wyraźniejsze z każdym kolejnym tygodniem przestrzegania zaleceń diety.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.