Ataki paniki w nocy.

Ataki paniki w nocy.

Ataki paniki, które pojawiają się podczas snu i wyrywają Cię ze snu, mogą być niezwykle przerażające. Sam napad trwa zwykle tylko kilka minut, ale może zakłócać sen przez długi czas po napadzie.

Ataki paniki powodują nagły i nieoczekiwany intensywny strach lub dyskomfort. Napady mogą występować od wielu razy dziennie do zaledwie kilku w roku. Jeśli regularnie doświadczasz takich napadów, kilka razy w miesiącu, kwalifikuje się to jako zespół lęku napadowego.

Nocne napady paniki mogą wystąpić bez wyraźnych wyzwalaczy i obudzić. Budzenie się po takim napadzie może spowodować, że poczujesz się zdezorientowany i bardzo niespokojny.

Objawy.
Typowe objawy to ataki paniki, które występują w ciągu dnia. Nawracające napady z nagłym lękiem (paniką), którym towarzyszą doznania fizyczne. Aby można go było opisać jako zespół lęku napadowego, musisz również mieć cztery lub więcej z następujących objawów:
* Kołatanie serca
* Drżenie
* Pocenie się
* Duszność
* Hiperwentylacja
* Uderzenia gorąca lub dreszcze
* Nudności
* Zawroty głowy
* Dyskomfort lub ból w klatce piersiowej
* Mrowienie lub drętwienie
* Nagły niepokój przed śmiercią
* Strach przed utratą kontroli
* Strach przed atakiem
* Uczucie duszenia się
* Poczucie odłączenia od siebie lub rzeczywistości

Porady dotyczące postępowania w przypadku napadów
Takie napady trwają zwykle tylko kilka minut, ale znalezienie spokoju i ponowne zaśnięcie po ich zakończeniu może zająć trochę czasu. Aby poradzić sobie z napadem, możesz na przykład skupić się na oddychaniu głębokimi, powolnymi oddechami lub spróbować pomyśleć o czymś innym. Może być konieczne, aby wstać i przez chwilę robić coś innego (uspokajającego), na przykład medytować lub wykonywać ćwiczenia relaksacyjne.

Ataki paniki, które pojawiają się w nocy podczas snu, mogą prowadzić do zmartwień i obaw przed nowymi napadami, co również zwiększa ryzyko nowych napadów. Samo doświadczenie może prowadzić do bezsenności.

Naukowcy wciąż próbują zrozumieć, dlaczego niektórzy ludzie doświadczają ataków paniki podczas snu. Niektórzy przedstawiają ten stan jako cięższą i mniej poznawczą postać lęku napadowego, podczas gdy inni traktują go jako kolejny przejaw powszechnego ataku paniki. Istnieje niewiele badań / artykułów na temat ataków paniki, które występują w nocy, w porównaniu z atakami paniki, które występują w ciągu dnia.

Występuje w fazach snu innych niż koszmary
Wiadomo, że często zdarza się to u osób z lękiem napadowym. Inne czynniki, które mogą zwiększać ryzyko wywołania takich zdarzeń, to brak równowagi chemicznej w mózgu, historia lęku napadowego w rodzinie, stresujące wydarzenia życiowe, zdarzenia traumatyczne lub podstawowe zaburzenia, takie jak depresja, zespół stresu pourazowego, zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, lęk i niektóre fobie.

Czasami stan podstawowy, taki jak zaburzenie snu, może powodować objawy podobne do zespołu lęku napadowego.

Większość napadów paniki, które pojawiają się podczas snu, nie występuje podczas fazy REM, typowej fazy snu (sen R), ale podczas głębszych faz snu. Napady pojawiają się zatem na innych etapach snu niż lęki nocne. Nocne lęki napadowe różnią się także od koszmarów sennych, które występują głównie podczas fazy REM.

Leczenie.
Objawy ataku paniki mogą być przerażające. Nierzadko uważa się, że mogą wystąpić objawy czegoś innego, na przykład zawału serca. Twój lekarz może chcieć sprawdzić, czy są inne przyczyny dolegliwości.

Jeśli regularnie budzisz się z napadów paniki, powinieneś udać się do lekarza i poprosić o pomoc i możliwe leczenie. Terapia poznawczo-behawioralna, leki lub jedno i drugie mogą pomóc w zapobieganiu napadom i zmniejszeniu ich intensywności, gdy się pojawią.

Kurs samopomocy.
Terapia poznawcza może być również skuteczna przez Internet, bez bezpośredniego kontaktu z terapeutą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.